Choď na obsah Choď na menu
 


Vitamín B1 / Tiamín B1

14. 12. 2008

Vitamín B1 / Tiamín

Vitamín B1 známi ako aj Tamín , je nevyhnutný pre prenos určitých druhov nervových signálov medzi mozgom a miechou . Je dôležitý aj pre funkciu istých typov enzýmov, ktoré v tele uvoľňujú energiu. Zásoby tejto látky sú v organizme pomerne malé. Preto má jeho pravidelný prísun zásadný význam. Stimulátory vstrebávania : vitamín C a kyselina citornová nachádzajúca sa v pomarančoch a inom citrusom ovocí , bráni zničeniu vitamínu B1. Vitamíny B sa podporujú vo vzájomnom vstrebávaní. Dlhodobé užívanie antacíd, podobne ako vysoký prísun alkoholu , znižuje množstvo vitamínu B1 v tele. Kyselina kávová v káve , kyselina trieslová v čaji a oxid siričitý , používaný pri sušení ovocia nepriaznivo ovplyvňujú vstrebávanie tiamínu a ničia ho . Pravidelná konzumácia suši často znižuje resorbciu vitamínu B1 pretože surová ryba obsahuje enzýmy , ktoré hio štiepia

Najvýznamnejšie zdroje vitamínu B1 mg/100g potravy: Kvasnicový výťažok, Hrach , pomaranč, obohatené kukuričné lupienky , Varené zemiaky , Bravčová kotleta , Celozrnné pšeničné cestoviny , Celozrnný chlieb, Vaječný žĺtok, Biely chlieb .

Užívanie doplnkov : pre dospelých 1,4mg na deň zodpovedá miske obohatených cereálií alebo porcii bravčoviny. Veľké dávky tiamínu sa vstrebávajú slabo preto najvhodnejšie je pravidelné ho užívať v optimálnych dávkach 3,5 – 9,2 mg/deň na udržanie zdravia a 25 až 100 mg/deň ako liečbu.

Kombinovanie doplnkov ,spolu s vitamínmi B2 a B6 pomáha v tele účinnejšie pracovať.

Liečebné použitie :

Zlepšenie pamäti : tiamín je potrebný na to aby mohol z glukózy vzniknúť acetylcholín, látka ktorá prenáša signály medzi nervovými bunkami a má zásadný význam pre pamäť a sústredenie .

Zníženie túžby po cukre : mierny nedostatok tiamínu vedie k túžbe po cukre, ktorá sa dá potlačiť jeho nižšími dávkami.

Alzheimerová choroba – Nové štúdie nasvedčujú , že tiamínové doplnky pomáhajú pri prevencii Alzheimerovej choroby , ktorá je v podstate chorobou starnutia a pre ktorú je typické zabúdanie a spomaľujú jej priebeh .

Upozornenie : Príjem tiamínu vyšší ako 50mg na kilogram hmotnosti tela ma dokázateľné  toxické účinky : takéto množstvá vyvolávajú tieto príznaky , zrýchlený pulz, nespavosť, celková slabosť, bolesť hlavy a podráždenosť. Priveľa tiamínu vedie k úbytku ďalších vitamínov B v tele .

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

vitamin

(jarka, 5. 9. 2016 10:10)

Vitamín b1 - ak n chcete vedieť presné dávkovanie aj možné vedlajšie účinky, pozrite si https://detoxtela.sk/vitamin-b1/