Choď na obsah Choď na menu
 


Vitamín B3 / NIACÍN -

14. 12. 2008

Vitamín B3 / NIACÍN

Znižuje vysokú hladinu cholesterolu !

Organizmus potrebuje Niacín na tvorbu dvoch enzýmov , známych ako NAD a NADP, ktoré pomáhajú pri uvoľňovaní energie zo strávenej stravy. Potreba vitamínu B3 rastie so zvyšujúcou sa telesnou činnosťou. Túto látku telo dokáže vytvoriť aj z tryptofámu , aminokyseliny, ktorá je zložkou mnohým bielkovín . Niacín hrá úlohu pri normálnom raste kože, tvorbe zdravých nervov a udržiavaní zdravého tráviaceho systému.

Stimulátory vstrebávania

Hladinu niacínu zvyšuje bohatý prísun tryptofánu v potrave ( mliečne výrobky , mäso, vajíčka ) Iné vitamíny B a chróm uľahčujú jeho vstrebávanie. Niacín je najvhodnejšie užívať ako B- komplex spolu s potravou .  

 

Inhibítory vstrebávania

Množstvo vitamínu B3 v tele znižujú antibiotiká používané na liečbu bakteriálnych infekcií, liek L-dopamín u pacientov s parkinsovou chorobu , alkohol, antikoncepčné tabletky, čaj káva.

Užívanie Niacínových doplnkov

ODD pre dospelých 18mg zodpovedá jednej porcii zmesi orechov , pečeného kurčaťa a kukuričných lupienkov.

 

Liečebné použitie :

Zníženie túžby po alkohole : Potvrdilo sa že troj až štvortýždňové užívanie toboliek s 500 – 1000mg niacínu znižuje túžbu po alkohole.

 

Alergické reakcie :

Zdá sa že vitamín B3 potláča uvoľňovanie histamínu a vedie k rýchlemu ústupu príznakov sennej nádchy .

 

Srdcové ochorenia :

Nízke dávky niacínu  zvyšujú koncentráciu ochrannej formy cholesterolu známej ako HDL cholesterol a odstraňujú nahromadené plaky z vnútornej steny ciev . Niacínové doplnky sa vzhľadom na svoje potenciálne vedľajšie účinky môžu užívať jedine pod dohľadom lekára . Nesmú užívať ľudia trpiaci na cukrovku, ak majú zároveň príznaky srdcového ochorenia .

Astma

Príznaky astmy zmierni užívanie 100 – 200 mg niacínu denne .

Prečo užívať tento doplnok ?

Doplnok vitamínu B3 prospeje starším ľuďom s nedostatočnou výživou a opotrebovaním zažívacím traktom. Zvýšenú potrebu niacínu však majú aj ľudia ktorí vedú uponáhľaný život plný stresu alebo sú telesne aktívni. Nedostatok vitamínu B3  vedie k chorobe , ktorá sa nazýva pelagra. O potrebe zvýšeného príjmu niacínu svedčia tieto príznaky :

-      Strata chuti do jedla

-      Žalúdočná nevoľnosť

-      Bolesť hlavy

-      Vredy v ústach

-      Suchá pokožka

-      Poruchy spánku

-      Slabá pamäť

-      Podráždenosť

-      Precitlivenosť na silné svetlo

-      Zápal ďasien

-      Červený jazyk

 

Najvýznamnejšie zdroje vitamínu B3 mg/100g potravy

Kurča 12,8 mg/100g , Bravčové mäso 11mg/100g , Hovädzie mäso 10,2mg/100g, pšeničné klíčky 9,8 mg/100g, Morčacina 8,5mg/100g, Syr čedar 0,4/100g, celozrnný chlieb 5,9mg/100g, Treska 5,7mg/100g, Jahňacie kotlety 4,8mg/ 100 g , Vajíčka 3,8mg/100g.

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.